Educaţia agricolă ar trebui să reprezinte o importantă parte a învăţământului profesional şi tehnic agricol din România, având în vedere potenţialul de dezvoltare a activităţilor agricole sau non-agricole, din mediul rural.
Evoluţia şi specializarea agriculturii necesită un sprijin adecvat de formare profesională tehnică şi economică, precum şi o capacitate mai mare de acces la cunoştinţe şi informaţii, menite să contribuie la îmbunătăţirea competenţelor profesionale cheie și transferabile din domeniul agriculturii, astfel încât absolvenții să poată fi orientați către licee şi facultăţi de specialitate care să îi ajute să performeze ulterior ca viitori fermieri sau ca antreprenori de succes, contribuind la dezvoltarea economică a zonei din care provin.
După perioada de declin din agricultură, accentuat prin desfiinţarea unităților de profil agricol, acest sector nu a mai reprezentat atractivitate pentru tineri, numărul instituţiilor specializate în domeniu a scăzut, multe dintre liceele agricole fiind desfiinţate. Altele s-au reorientat către alte profiluri, devenind licee tehnice sau teoretice, astfel încât, numărul liceelor cu specializări agricole a scăzut cu 52%, ceea ce a condus la o diminuare a numărului de absolvenţi cu peste 44%, începând din 2010. Toate acestea au provocat scăderea nivelului de instruire a persoanelor participante la activităţi agricole.
Cea mai mare problemă întâmpinată în toată această perioadă, pe lângă scăderea demografică și migrația socială, rămâne convergenţa mediului de afaceri cu piața muncii. Dificultăţile apărute la nivelul realizării unor stagii de pregătire practică de calitate sunt generate de lipsa fondurilor necesare modernizării bazei materiale, a numărului redus de parteneriate între unităţile agricole (ferme, asociaţii, societăţi) şi instituţiile de învățământ profesional şi tehnic agricol.
După o perioadă în care majoritatea liceelor tehnologice au fost lăsate într-un con de umbră, anul acesta, liceul nostru a primit o șansă la modernizarea bazei materiale necesare desfășurării unui învățământ de calitate, datorită finanțării directe de la Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Datorită unui management eficient, Liceul Tehnologic, Jacques M. Elias” este singurul din județ care se află pe „Lista liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol finanţate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale”.
Susţinerea financiară, prevăzută în contractul de finanţare, s-a realizat în baza unui Program anual de investiţii specifice activităţii de învăţământ în domeniul agriculturii, care a vizat măsurile de modernizare a infrastructurii bazei materiale, elaborat pe baza solicitărilor necesare la nivel de unitate pentru calificările din domeniul agricultură.
Prin alocarea eficientă a acestor resurse de la MADR, cu sprijinul autorităţilor locale, al comunităţii, agenţilor economici sperăm că vom reuși să îndeplinim una dintre priorităţile majore și anume elaborarea unei oferte educaţionale atractive, aplicată pe domeniile de interes ale zonei, menite să dezvolte un învățământ de calitate:
Bine susținut de societate şi pentru comunitate;
Retehnologizat, care să asigure un flux informaţional corespunzător prin existenţa şi utilizarea unor laboratoare dotate corespunzător, accesul la comunicaţii electronice, funcţionarea reţelei informaţionale, tehnologii didactice modernizate;
Corelat cu nevoile de calificare, flexibilitate şi conversie profesională, un învăţământ dinamic cu posibilităţi de adaptare la cerinţele pieței muncii, administraţiei locale, vieţii sociale etc.;
Deschis, promovând egalitatea şanselor pentru a facilita dezvoltarea dimensiunii europene în educaţie la toate nivelurile şi să faciliteze accesul larg, transnaţional la resursele educaţionale din Europa.
Ne dorim ca această colaborare strânsă cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Durabile să fie un proiect de succes, implementat prin acțiunea sinergică și a celorlalţi factori decizionali din zonă (autorități locale, operatorilor economici, părinți), astfel încât printr-o ofertă educațională relevantă și rezultate pe măsură să aducem o contribuţie importantă în dezvoltarea zonei.
Formarea specialiștilor în agricultură reprezintă, de fapt, formarea resursei umane calificate din mediul rural, asigurându-se implicit dezvoltarea rurală și, într-un context mai amplu, dezvoltarea durabilă. De aceea, rolul educației este de a asigura cererea pieței muncii conform cu nevoile de pregătire solicitate de generația tânără, care provine și din mediul rural, astfel încât fenomenul migrației de la sat la oraș să se reducă în comparație cu perioada de dinainte de integrarea României în UE.